15/3/16

Espriu i Vinyoli a la Riera de Santa Coloma

Salvador Espriu, fill de la vila, i Joan Vinyoli, que hi sojornà, són grans poetes a qui el paisatge de Santa Coloma de Farners va influir-los. La plaça Farners o el bell parc de Sant Salvador, a la riba de la riera, són indrets tocats per la poesia que us proposem descobrir.

Davant del monument a Salvador Espriu, obra de Subirachs
Capital de la Selva, Santa Coloma de Farners (13.000 hab.) és al fons de la plana que obre la riera del mateix nom, i al peu de les Guilleries. Aigua i bosc són, doncs, els elements que conformen el paisatge. Recorrereu la ciutat i després coneixereu el país que hi ha a banda i banda de la riera, fins Riudarenes i l'ermita de Montcorp. Situeu l'inici de la ruta a la plaça de la Sardana, darrera del camp d'esports de Santa Coloma. Agafeu per l'ampla vorera arbrada del passeig de la Nòria. A la dreta hi ha les instal·lacions esportives municipals. Gireu a dreta per la carretera de Sant Hilari fins una rotonda. A l'esquerra hi ha la plaça de l'ajuntament i l'escultura Simbologia. Seguiu pel passeig de Sant Salvador, a la dreta hi ha la biblioteca Joan Vinyoli i la modernista casa Bofill. Recte pel carrer Noguer fins la gran plaça del Firal, que voltareu en sentit contrari a les busques del rellotge i en sortireu a dreta pel carrer d'Anselm Clavé. Aquí hi ha la llar dels jubilats, un senyorial edifici modernista. Carrer Lluís Món a l'esquerra fins desembocar a la plaça Farners, que voltareu de dreta a esquerra fins acabar davant l'església de campanar gòtic i l'escultura a Salvador Espriu de Josep Mª Subirachs.
Carrer Major lleugerament a la dreta i de seguida carrer del Pare Lluís Rodes a esquerra (de fet surt gairebé enfront). Seguiu el carrer fins el final. Torneu a ser a la cruïlla del carrer Noguer, just on hi ha la casa Bofill. Preneu de nou Sant Salvador (ara a dreta) fins la rotonda de l'ajuntament. Ara agafeu-la a esquerra pel carrer Francesc Moragas, que porta cap als afores. A la primera rotonda dreta pel carrer dels Banys. A la següent rotonda esquerra pel carrer del mateix mom fins una bifurcació. Heu d'agafar el trencall de l'esquerra, direcció Riudarenes. El camí es torna de terra, però és ample i pla. Circulareu en paral·lel a la riera de Santa Coloma (típica vegetació de ribera) fins desembocar a la carretera GIV 5514, que agafareu a esquerra cap a Riudarenes. Un cop dins el poble el carrer gira a dreta i aviat trobeu de front un disc de direcció prohibida. Gireu a esquerra per una travessia que us mena de cara a l'ajuntament. Gireu a dreta i pedaleu fins veure l'església a ma dreta. Aneu-hi. Gireu a dreta per l'estret pas entre cases que conforma el carrer de l'Església, i deixeu-lo girant a esquerra pel de la Rectoria, un modern passatge de vianants que després passa a ser el carrer d'una urbanització a mig fer. Al final gireu a esquerra per Jaume Tàpias i agafeu el primer a la dreta, que és el carrer Montcorb. Deixeu Riudarenes.

A l'ermita de Montcorp
Pedaleu ara entre boscos, camps i algun mas cap a l'ermita de Montcorb. Arribareu a una cruïlla, enfront teniu una deixalleria. Gireu a esquerra cap a la deixalleria. Hi passeu pel costat. El carrer es converteix en camí i, per un gual, creueu la riera de Santa Coloma. Deixeu un trencall a esquerra tot girant a dreta i anant cap a un mas. Al seu davant el camí tomba a esquerra i aviat veieu un camí ample a dreta. Deixeu-lo ara, en tornar l'agafareu. Ara tireu rectes. El camí fa baixada fins creuar el barranc de Vilarràs i agafeu un ample camí vorejat de grans plataners. Just quan hi ha un rètol que indica propietat privada agafeu nu camí a l'esquerra que, pujant durant uns dos cents metres, us porta a l'ermita de Montcorp, que veureu a ma dreta. L'ermita destaca per l'alta porxada sostinguda per grans columnes. Retornareu fins la cruïlla (que ara queda a esquerra) del camí que hi ha just abans d'un mas. I agafeu-lo. Inicieu el retorn cap a Santa Coloma.
El camí desemboca a la carretera GIV 544, que agafareu a esquerra en suau però constant pujada. Poc després de passar el quilòmetre 3 passareu un torrent i de seguida surt un camí de terra ample que puja suaument. Gireu-hi. Sortint del bosc hi a un trencall, agafeu a l'esquerra. voltareu una gran finca (que us quedarà a la dreta) i anireu pujant fins trobar-vos un camí que se us incorpora per la dreta i que també ve del mas (és l'altra punta del que heu deixat). S'ha acabat pujar. seguiu sempre el camí principal deixant dos trencalls a esquerra. Ràpid descens cap a la riera, passeu una casa de color rosat en un revolt tancat a esquerra i ben aviat arribareu a les portes de les Termes Orion. Deixeu la carretera d'accés a dreta i continueu rectes pel camí d'enfront, indicat com a via verda.
Pedalant sempre a tocar de la riera passareu prop dels meandres que fa abans d'entrar al parc de Sant Salvador, un dels llocs preferits pels colomencs que va inspirar el poeta Joan Vinyoli. Quan es creua la carretera de Farners, deixeu el parc i agafeu-la a la dreta. Passareu la riera per un pont i de seguida sereu a la plaça de la Sardana inici i final de la ruta
Dificultat: Fàcil Distància. 22.00 kms Temps: 1h 35’ (2h 14' amb aturades) Desnivell: 165 mts @: http://www.scf.cat/index.php